Kaczor GeraltKatarzyna Kaczor
Geralt, czarownice i wampir

Książka Katarzyny Kaczor jest pierwszym opracowaniem poświęconym twórczości najpopularniejszego polskiego autora literatury fantasy. Autorka, kreśląc portrety Geralta, czarodziejek, kapłanek, wampira Regisa i innych niesamowitych postaci z prozy Sapkowskiego, przedstawia źródła i ewolucję wizerunków bohaterów fantasy. Prezentując opowiadania i sagę o wiedźminie na tle współczesnych opowieści o superbohaterach, czarownicach i następcacach hrabiego Draculi, pokazuje, w jaki sposób wpisują się one w toczący się dyskurs o „potworze”. Ponadto na podstawie opowiadań o wiedźminie  autorka przedstawia sposób, w jaki twórcy literatury fantasy korzystają z mitologii, a tworzone przez nich historie przejmują funkcje mitów i stają się ich współczesnym odpowiednikiem.

 

 

 

 


 

Popiol i diamentKrzysztof Kornacki
„Popiół i diament” Andrzeja Wajdy

W czym tkwi tajemnica atrakcyjności tego, co religijne, dla Autor książki rekonstruuje proces powstawania filmu, ukazuje ewolucję jego wątków, opisuje rolę, jaką odegrał Popiół i diament w polskiej kulturze, przytacza rozmaite jego interpretacje i reakcje, jakie wzbudził w różnych środowiskach. Dzięki tej książce zajrzymy także za kulisy produkcji filmowej, poznamy tajniki pracy Andrzeja Wajdy i sporo anegdot dotyczących filmu i jego twórców. Publikacja zdobyła nagrodę główną i tytuł Książki Roku 2011 w konkursie  „Pióro Fredry”, organizowanym w ramach 20. Wrocławskich Promocji Dobrych Książek.

 

 

 

 

 

 


 

RosiekStanisław Rosiek
Władza słowa

Zbiór szkiców z lat 1979–1989 dotyczących relacji między literaturą a polityką w ostatnich latach komunizmu. Autor przygląda się językowi sprzeciwu wobec tej władzy. Analizując przebieg strajku w sierpniu 1980 roku, pielgrzymki papieskiej z 1987 oraz manifestacji ulicznych z lat osiemdziesiątych, ukazuje, jak walka z komunizmem przebiegała w przestrzeni słów, tekstów i komunikatów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

MajewskiJózef Majewski
Religia, media, mitologia

W czym tkwi tajemnica atrakcyjności tego, co religijne, dla współczesnych mediów? Czy media, jak chce wielu, rzeczywiście ze swej natury są wrogie religii, niszcząc i wynaturzając w niej to, co dla niej najbardziej właściwe
i najgłębsze? Jaki jest kulturowy sens procesów tabloidyzacji mediów? Skąd biorą się napięcia między mediami a religiami instytucjonalnymi? Na czym ma polegać odpowiedzialność mediów dziennikarskich w relacjonowaniu wydarzeń
religijnych? Jakim wyzwaniem dla teologii akademickiej są współczesne media? Autor bada relację między mediami
a religijnością, rozumianą szeroko jako społeczna lub jednostkowa potrzeba sensu opierającego się na tym, co przekracza świat empiryczny: Kościoły, religie instytucjonalne, grupy nieformalne, duchowość, spirytyzm, wiara w nadprzyrodzoność czy zjawiska ponadnaturalne. W kolejnych rozdziałach książki proponuje refleksję nad pytaniami o powrót religijności w wieku mediów audiowizualnych i o (quasi-)religijną funkcję samych mediów.