Drugim gościem naszych spotkań z cyklu „Nadzieja Radykalna” był Zbigniew Libera, autor obiektów, instalacji, filmów wideo, wideoinstalacji, fotografii. Samouk, który współtworzył najciekawsze środowiska i przedsięwzięcia sztuki niezależnej w Polsce, m.in. łódzką Kulturę Zrzuty, grupę muzyczną NAO i Sternenchoh, czasopismo Tango, środowisko skupione wokół Zofii Kulik i Przemysława Kwieka. Uznawany za czołowego przedstawiciela nurtu sztuki krytycznej. Prace artysty znajdują się m.in. w zbiorach: CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta” w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Jewish Museum w Nowym Jorku, Haus der Geschichte w Bonn.

   Jednym z ostatnich dzieł Zbigniewa Libery jest film pt. „Walser”, nominowany w 2015 r. do nagród festiwali filmowych takich jak: Złote Lwy, Nowe Horyzonty czy Tofifest. Współscenarzystą tego niecodziennego filmu był pomysłodawca całego cyklu, doktor Grzegorz Jankowicz, który przed rozpoczęciem spotkania opowiedział słuchaczom o kulisach powstania dzieła oraz o inspiracjach czerpanych między innymi z prac włoskiego filozofa Giorgio Agambena. Zbigniew Libera przeprowadził gości przez swoją twórczość od jej początków, prezentując i omawiając swoje dzieła. Motywem przewodnim tej retrospekcji była tytułowa Nadzieja, której artysta wspólnie z publicznością poszukiwał w podziemnej działalności artystycznej (Kultura Zrzuty i czasopismo Tango), próbie zniwelowania traumy wojny (dzieło „Pozytywy”), jak również w opiece nad umierającą osobą (dzieło "Perseweracja mistyczna"). Przeprowadzoną na zakończenie spotkania dyskusję na temat roli sztuki we współczesnym świecie, Zbigniew Libera podsumował stwierdzeniem, że artysta jest „ostatnią instancją wrażliwości”, której deficyt odczuwamy w otaczającej nas rzeczywistości. Z tą Nadzieją pozostajemy do następnego spotkania.

 

więcej...